Menu

Refusion af flyaflysning: Hvad dækker det?

Refusion af flyaflysning: Hvad dækker det?

Hvis dit fly er blevet aflyst af flyselskabet, har du ret til refusion for den rejse, der ikke fandt sted. Du skal dog huske, at refusionen kun gælder for tjenester, du ikke har modtaget. Derfor kan det endelige refusionsbeløb, som flyselskabet har betalt, afvige fra det samlede beløb, der er betalt for reservationen. Hvad omfatter en refusion for en aflyst flyvning?

Hvad omfatter refusionsbeløbet?

Oftest omfatter refusionsbeløbet:

  • udgifter til flybillet(ter) og lufthavnsafgifter,
  • udgifter til yderligere tjenester, der leveres af flyselskabet, herunder, men ikke begrænset til, bagage, prioriteret boarding og sædereservation.

Bemærk venligst, at hvert flyselskab har sin egen returret, hvilket betyder, at listen over refunderbare varer varierer afhængigt af, hvilke flyselskaber du har reserveret din flyrejse hos. Hver refusionsanmodning behandles individuelt, efter flyselskabets eget skøn, uanset om din billet er købt via eSky eller direkte hos flyselskabet.

Du skal huske at ved at købe en billet på eSky, accepterer du flyselskabets returret og dets betingelser.

Hvad er ikke inkluderet i refusionsbeløbet?

Oftest omfatter refusionsbeløbet ikke:

  • servicegebyr,
  • servicepakke,
  • online check-ind - hvis flyvningen blev aflyst, men check-ind er gennemført,
  • andre yderligere tjenester, der er købt på eSky, og som er blevet udført eller af andre årsager, kan ikke refunderes (AirHelp +).

Derudover kan flyselskaber ikke refundere penge for en ændring af flyreservationen, f.eks. ændring af dato eller destination samt for at ændre passagerens personlige oplysninger.

Delt refusion

Du kan modtage en refusion for din flybillet fra flyselskabet i separate betalinger. Nogle gange refunderer luftfartsselskaberne det beløb, hvor det er delt for hver passager. Derudover kan flyselskaberne således refundere reservationer, der også omfatter yderligere rejseydelser såsom købt bagage, sædereservation osv. Her er tilbagebetalingen i flere betalinger, separat for billetten selv og for andre tjenester købt fra flyselskabet.

Hvornår kan du få et lavere refusionsbeløb?

Hvis dit refusionsbeløb er lavere end dit samlede reservationsbeløb, kan det betyde, at:

  • din reservation består delvist af tjenester, der er blevet udført og ikke kan refunderes,
  • din reservation omfatter yderligere tjenester fra flyselskabet, som ikke kan refunderes i overensstemmelse med deres politik samt vilkår og betingelser,
  • din reservation omfatter yderligere tjenester, hvis refusion tages i betragtning af flyselskabet individuelt. Derfor vil midlerne blive returneret i flere betalinger,
  • din reservation består af billetter til flere passagerer, og flyselskabet betaler pengene tilbage separat for hver passager,
  • kun en del af din reservation er blevet annulleret (hvis der var separate billetter til flyene).

Hvornår vil du modtage en refusion?

Både i hvilken form og hvornår du får refusionen afhænger udelukkende af flyselskabet, også hvis du har købt dine billetter via eSky. På grund af det hidtil usete antal aflyste flyvninger, som er et resultat af COVID-19-pandemien og den efterfølgende indførelse af lockdown, er ventetiden på et svar og flyselskabets beslutning blevet betydeligt forlænget.

eSkys kunder opdateres regelmæssigt om ændringen i statussen for deres forespørgsler, ifølge de oplysninger, der sendes til os af flyselskaberne.

Tips og forslag i denne artikel og relaterede artikler er kun til hjælp og orienteringsformål og må ikke udgøre grundlaget for et krav mod eSkytravel.dk.

Indeholder denne artikel de oplysninger, du ledte efter? Ja | Nej
Efter min mening er denne artikel:
Tak for din mening!