Menu

Online check-in: Hvad er det?

Online check-in: Hvad er det?

Online check-in er check-in via internettet. En alternativ mulighed er check-in i lufthavnen.

Vær opmærksom! I tilfælde af at du køber billetter til populære flyselskaber såsom Ryanair, Wizz Air eller easyJet, er det værd at benytte sig af online check-in, da der kan forekomme yderligere gebyrer ved check-in i lufthavnen.

Hvad er check-in, og hvorfor skal det gøres?

For at gå ombord på flyet skal hver passager have et boardingkort (billetten alene giver dig ikke ret til at gå ombord på flyet!), som genereres under check-in og afleveres ved flyselskabets skranke i lufthavnen eller gøres tilgængelig til download eller sendes til passagerens e-mail. Nogle gange, i stedet for boardingkort, giver eller sender flyselskaber en indtjekningsbekræftelse via e-mail. I dette tilfælde skal du huske at medbringe bekræftelsen til lufthavnen, gå til flyselskabets skranke og vise den til personalet. Baseret på dette modtager du dine boardingkort. Indtjekningsbekræftelsen alene, på samme måde som billetten, giver dig ikke ret til at gå ombord på flyet.

Der er to måder at udføre check-in på:

  • Online - Brug en webformular til at indtaste de nødvendige oplysninger. Når boardingkortet eller check-in-bekræftelsen er genereret af flyselskabet, kan du udskrive dem eller gemme dem på en mobil enhed (f.eks. smartphone eller tablet) og tage dem med dig i lufthavnen
  • I lufthavnen - ved et flyselskabs check-in disk eller ved selvbetjening (maskine) - i dette tilfælde udskrives boardingkortet af ​​flyselskabets medarbejder eller af maskinen (du kan finde flere oplysninger i artiklen om check-in i lufthavnen).

Alle passagerer har et boardingkort, der er fyldt med data. Omfanget af dataen bestemmes af flyselskabet. Desuden kan de krævede data variere afhængigt af ruten, hvilket er relateret til visumkravet fastsat af ankomstlandet. Normalt under indtjekning skal du oplyse dit navn og køn, nummer og en række oplysninger om rejsedokumentet (ID-kort, pas) samt yderligere data, f.eks. land og data om dokumentets udstedelsesdato og gyldighed. Dette er vigtigt, fordi overholdelsen af ​​dataene på boardingkortet og dokumenterne bliver verificeret under sikkerhedskontrollen.

I tilfælde af manglende overholdelse af de nævnte data vil passageren ikke være i stand til at komme gennem sikkerhedskontrollen. Derudover tildeles pladser på flyet under indcheckning - disse oplysninger er inkluderet i det genererede boardingkort.

Er det nødvendigt at levere data under check-in? Ja, det er nødvendigt. Når du foretager reservation af en flybillet, skal du angive passagerernes fornavne og efternavne, fødselsdato og kontaktoplysninger. Boardingkortet indeholder flere detaljerede oplysninger. Dette skyldes de gældende sikkerhedskrav.

Desuden kan de nødvendige data ændre sig i tiden mellem billetkøb og flyvningen (for eksempel kan gyldighedsperioden for passet udløbe, og et nyt dokument udstedes med en anden udstedelsesdato samt nummer). Derfor foregår check-in lige før afrejse eller blot få dage før afrejse i tilfælde af online check-in.

Vær opmærksom! Alle passagerer skal have sit eget boardingkort udfyldt med de krævede data samt et identitetsdokument, der bekræfter deres kompatibilitet med den aktuelle situation.

Hvad er forskellen mellem en indtjekningsbekræftelse og et boardingkort?

Hvis flyselskabet, efter at have gennemført online check-in, giver eller sender dig en indtjekningsbekræftelse, skal du tage til lufthavnen med det modtagne dokument. Ved skranken skal du vise din bekræftelse, og baseret på den vil personalet udskrive og aflevere dine boardingkort. Bekræftelsen alene indeholder muligvis ikke detaljerede oplysninger om flyvningen og dine sæder i form af en kode, der skal scannes, før du går ombord på flyet.

Hvordan ved jeg, om flyselskabet har sendt mig en bekræftelse eller et boardingkort? Den delte eller sendte boardingkortfil indeholder følgende tekst: "Boardingkort" ("Boardingkort"), mens indtjekningsbekræftelsesfilen: "Indtjekningsbekræftelse"/"Dette er ikke et boardingkort" („Check-in confirmation”/„This is not a boarding pass”).

Hvornår åbner flyselskaber for online check-in?

Tidspunktet for åbning og lukning af online check-in bestemmes separat af hvert flyselskab. For eksempel:

  • easyJet åbner for online check-in fra 30 dage til 2 timer før afgang,
  • Ryanair åbner for check-in fra 24 timer og op til 2 timer før afgang (fra 60 dage før afgang i tilfælde af sædereservationer)
  • Wizz Air åbner for online check-in fra 30 dage (hvis et sæde er reserveret) eller fra 24 timer (hvis et sæde ikke er reserveret) til op til 3 timer før planlagt afgang.

Andre flyselskaber, der tillader online check-in:

  • Air Baltic - fra 5 dage før afgang til lukning af personlig check-in i lufthavnen.
  • Alitalia (gælder kun for Light Tariff!) - fra 24 timer og op til 2 timer før afrejse.
  • Ukraine International Airlines - fra 48 timer (med undtagelse af fly fra Amsterdam og på ruten Kiev - Bruxelles og charterfly - fra 24 timer, flyvninger fra Bruxelles, Geneve og Zürich - fra 18 timer før afrejse) til 1 time før afrejse (for flyvninger fra Tel Aviv og Zaporozhye - så lukkes check-in 3 timer før afrejse). Online check-in på ruten Kiev - Riga og Riga - Kiev koster det penge, men for andre ruter er det gratis. Fra 1. oktober 2017 skal passagerer på alle UIA-flyvninger, med undtagelse af interkontinentale flyvninger og fly fra Klaipeda, betale et ekstra gebyr for check-in i lufthavnen!
  • AirAsia (gælder kun indenrigsflyvninger) - fra 14 dage og op til 4 timer før afrejse (for AirAsia X) eller op til 1 time før afrejse (AirAsia).
  • Spirit Airlines - fra 24 timer og op til 1 time før afrejse.
  • Jet2.com - fra 28 dage og op til 5 timer før afrejse.
  • El Al. - fra 24 timer og op til 3 timer før afrejse.

I tilfælde, der ikke er nævnt ovenfor, finder check-in sted på den helt standard måde i lufthavnen - efter at have været i check-in disken (senest 2 timer før afrejse) vil passagererne modtage et boardingkort gratis.

Hvordan ser online check-in-processen ud med eSky?

Bemærk! Hvis din billet siger, at din booking håndteres af et flyselskab, eller du skal udføre check-in på flyselskabets hjemmeside, skal du klikke ind her.

Hvornår kan eSky-kunder tjekke ind? Passageren vil modtage en e-mail med et link til check-in med deres e-billet. Takket være dette kan du oplyse alle de data, der er nødvendige, for at tjekke ind, før flyselskabet åbner for online check-in (normalt 2-4 dage før afgangstidspunktet). Vores konsulenter vil afslutte denne proces på vegne af den passager, der påbegyndte indtjekningsprocessen online, eller hele processen vil blive udført automatisk. Advarsel! Det er muligvis ikke muligt at tjekke ind online, hvis du indsender dine data senere end 48 timer før afrejse. Vi sender boardingkort eller en indtjekningsbekræftelse til den e-mailadresse, der er inkluderet i bookingen, tidligst 48 timer og senest 8 timer før den planlagte afgangstid.

Hvis din rejse består af flere flyvninger, vil boardingkort eller bekræftelsen blive sendt i separate e-mails - 48 til 8 timer før hver afrejse.

Opmærksomhed! Online check-in service via eSky er tilgængelig for flyvninger, der drives af nogle populære flyselskaber. Tjenesten kan tilføjes til indkøbskurven, mens der laves en flybillet reservation.

Hvordan ser online check-in med eSky ud, hvis bookingen håndteres af flyselskabet?

Hvis du har købt online check-in-tjenesten, mens du booker dine flybilletter, er online check-in-processen for bookinger, der drives af flyselskaber, den samme som beskrevet ovenfor. Når du har indtastet dine oplysninger, og flyselskabet åbner check-in, klarer vi det på dine vegne og sender dine boardingkort eller en indtjekningsbekræftelse til din e-mail. Boardingkort eller bekræftelsen skal udskrives eller gemmes på en mobil enhed (f.eks. smartphone eller tablet) , inden du tager til lufthavnen. Bemærk! I dette tilfælde kan du modtage oplysninger om din booking direkte fra flyselskabet til din e-mailadresse. Vi anbefaler dog, at du kun følger de indtjekningsmeddelelser, der sendes af eSky.

Hvis du ikke køber tjenesten online check-in på eSky, skal du tjekke ind direkte via flyselskabet. For at gøre dette skal du gå ind på flyselskabets hjemmeside, logge ind med den e-mailadresse, der er angivet, når du bestiller billetten på eSky, og udfylde check-in-formularen. Husk, at det vil være muligt efter åbningen af check-in af flyselskabet (for Ryanair er det muligt fra 24 timer og op til 2 timer før afgang)! Boardingkort kan bruges i overensstemmelse med instruktionerne på flyselskabets hjemmeside.

Bemærk venligst, at du i dette tilfælde kun vil modtage alle flyoplysninger samt check-in- og tidsplansændringer fra flyselskabet!

Hvornår modtager jeg mine boardingkort fra eSky?

  • For bookinger, der håndteres af eSky, sender vi dig en e-mail med boardingkortet eller indtjekningsbekræftelsen mellem 48 og 8 timer før afgang.
  • Hvis du har købt den ekstra service Online Check-in af eSky, sender vi dig boardingkortet eller indtjekningsbekræftelsen via e-mail mellem 48 timer og 8 timer før afgang.
  • I tilfælde af bookinger, der håndteres af flyselskabet, sendes boardingkortet eller indtjekningsbekræftelsen direkte fra flyselskabet inden for den tidsramme, der er angivet af flyselskabet.

 

Husk, at boardingkort eller en indtjekningsbekræftelse kun vil blive sendt, hvis du giver alle de oplysninger om online check-in, der kræves af flyselskabet!

Skal jeg udskrive mit boardingkort?

Udskriv dit boardingkort eller gem det på din mobile enhed (f.eks. smartphone eller tablet). Husk at gøre dette, før du tager til bagageindlevering, paskontrollen eller sikkerhedskontrollen! Medbring det udskrevne eller gemte kort til lufthavnen sammen med det ID, du brugte til at checke ind. Hvis du ikke har kortet, skal du betale en stor bøde, og i ekstreme tilfælde kan du endda blive nægtet boarding.

Jeg kan ikke checke ind. Hvad skal jeg gøre?

  • Kontroller, om en ny flyveplan eller et nyt check-in-link er sendt til din e-mail.
  • Hvis bestillingen vedrører en større gruppe, skal du ikke indtaste mere end flere passagerer på samme tid. Hvis der er for mange passagerer, kan sessionens varighed slutte, når der indtastes data fra dokumenterne. Det er relateret til sikkerheden af dine data.

Ændringer efter check-in

Efter at have checket ind online, tillader Ryanair, Wizz Air og easyJet, at du kan ændre din rejse eller passagerens navn. Denne service skal desuden betales pr. passager pr. flyvning i henhold til flyselskabets prisliste. Efter at have købt billetten kan passagererne foretage ændringer i overensstemmelse med flyselskabets regler og eventuelle gebyrer. Der er begrænsninger på det tidspunkt, hvor en sådan ændring er mulig.

Vær opmærksom! Passagerer, der rejser med indchecket bagage og bruger online check-in er stadig forpligtet i at deltage i standard check-in i lufthavnen.


Husk!

  • Efter online check-in er ændringer vedrørende billetten ikke længere mulige (undtagen med Ryanair, Wizz Air, easyJet).
  • Hav altid dit boardingkort på dig i lufthavnen og på flyet klar til visning - enten som udskrift eller gemt på din mobile enhed.
  • Boardingkort kan udskrives i en sort farve.
  • Alle boardingkort skal udskrives på et særskilt ark, så den ene side af kortet forbliver uprintet.
  • I lufthavnen skal passagererne have de samme identitetsdokumenter med, der blev brugt ved check-in online.

Tips og forslag i denne artikel og relaterede artikler er kun til hjælp og orienteringsformål og må ikke udgøre grundlaget for et krav mod eSkytravel.dk.

Indeholder denne artikel de oplysninger, du ledte efter? Ja | Nej
Efter min mening er denne artikel:
Tak for din mening!