Lavprisflyselskaber
De fleste lavprisflyselskaber sælger ikke-refunderbare billetter til billige flyrejser. Bortset fra nogle få klart definerede situationer, som i de fleste tilfælde er begrænset til de ubehagelige omstændigheder ved passagerens død eller død af en person, der er tæt knyttet til passageren, refunderer lavprisflyselskaber ikke passagerer for solgte billetter.
I tilfælde af død af en passager eller en person i tilknytning til passageren, er det nødvendigt at give flyselskabet et dødsattest, før refusion kan overvejes.
I tilfælde af en passagers død, når passageren har betalt for billetten, bliver en potentiel tilbagebetaling en arvesag og kan kun udbetales efter en retsafgørelse eller et forlig.
Hvis en passager anmoder om refundering af en billet inden flyvningen, er refusion af skatter og lufthavnsafgifter inkluderet, da disse skatter og afgifter ikke betales af flyselskabet. I de fleste tilfælde tilbagebetaler lavprisflyselskaber dog ikke disse beløb, da de normalt opkræver et administrationsgebyr for behandling af anmodningen om refusion af skatter og afgifter, der svarer til værdien af de skatter og afgifter.
Kan du returnere din billet på grund af sygdom?
Lavprisflyselskaber sørger kun for returnering af flybilletter i bestemte situationer. Men hvis du erklærer en manglende evne til at rejse på grund af sygdom, skal din sag overvejes individuelt. Selv hvis vilkårene og betingelserne ikke giver nogen refusion i en given situation, er det værd at kontrollere, om transportøren prøver at imødekomme passagerens behov.
Når du anmoder om en refusion, skal du give specifik dokumentation, der bekræfter din manglende evne til at rejse. Når disse data sendes til eSky-kontoret, kontakter vores ansatte flyselskabet.
Planlagte flyrejser
Vilkår og betingelser for billetter, der er købt til regelmæssige ruteflyvninger, definerer nøje situationer, hvor det er muligt at fratræde din plads og hvilken refusion der kan fås i sådanne tilfælde.
For de fleste - men ikke alle - flyselskaber, selvom vilkårene og betingelserne ikke indeholder bestemmelser om tilbagebetaling af billetprisen for flyrejsen, kan du stadig prøve at inddrive skatter og afgifter. Dette er normalt kun muligt, når du ikke bruger hele flyrejsen. Når du kun bruger en del af dine flyforbindelser, kan refusion af den uudnyttede del af skatter og lufthavnsafgifter være vanskelig, hvis ikke umulig.
Vigtigt!
- For problemfri refusion af lufthavnsafgifter og -skatter, skal din manglende evne til at gå ombord på flyet meddeles inden den planlagte afgang.
- Bortset fra refusion af lufthavnsafgifter og -skatter refunderer nogle flyselskaber også bagageprisen inden den planlagte afgang.
- Manglende evne til at gå ombord på flyet kan rapporteres via kontaktformularen.
- Refusion af en billet på dagen for udstedelsen er mulig hos nogle flyselskaber. Dette kræver, at du tager kontakt til vores konsulenter. Dagen efter, at billetten er blevet udstedt, kan billetter til regelmæssige rutefly kun refunderes i de tilfælde, der er skrevet under billettens Vilkår og Betingelser.
- Nogle billetpriser på bestemte ruter giver fuld refusion i tilfælde af afvisning af et visum. For at finde ud af om en billet, du er interesseret i, tilbyder sådan en refusion, skal du bruge kontaktformularen.
Bemærk venligst, at anmodninger om refusion på grund af manglende evne til at stige ombord på et fly overvejes individuelt, samt at luftfartsselskaberne kan nægte at refundere billetprisen.
Husk!
Den bedste måde, at beskytte dig selv mod at miste penge i sådanne tilfælde, er ved at købe en ordentlig forsikring. Forsikring af omkostninger i forbindelse med aflysning af rejsen kan købes i afsnittet ”Forsikring” på vores hjemmeside.
Sådan en forsikring skal købes inden for 5 dage efter udstedelsen af billetten, booking af overnatning og betaling af en del af eller alle omkostningerne. Dog senest 1 dag før den dato, der er angivet på billetten som begyndelsen af rejsen og ikke senere end 1 dag før den planlagte begyndelse af opholdet på hotellet. Omkostningerne refunderes op til € 5000.